Recipe / Bananabread (sugarfree, glutenfree and guilt-free;)

18:00

 Afgelopen week ben ik erachter gekomen dat ik en bananenbrood een perfecte combinatie zijn. Ten eerste is het zoet, ten tweede is het cake en ten derde valt het binnen de categorie 'gezond'... Wat betekent: ik kan het eten, zonder me er schuldig bij te voelen (en om vervolgens weer als een gek te gaan hardlopen. Want let's be real, ook ik cheat zo af en toe. Maar ja, om die laatste reden vermijd ik het zo veel mogelijk). Ik wilde al heel graag een keer bananenbrood bakken, maar als ik recepten opzocht op internet kwam ik telkens terecht bij versies waar tòch suiker of meel in verwerkt zat. Mijn versie bevat geen van beiden. Ook heel fijn als je een allergie zou hebben voor gluten!
Bij mij thuis viel het bananenbrood trouwens erg goed in de smaak... Toen ik thuis kwam van school was het helemaal op. Het bewijs dat iets zonder suiker ook enorm lekker kan zijn om van te snoepen;)



Bereidingstijd: ca. 70 minuten / goed voor 12 flinke porties / oven voorverwarmen op 180 graden Celsius

Ingrediënten

  • 3 rijpe bananen
  • 100 gram rolled oats
  • 100 gram rijstmeel
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel baking soda
  • 1,5 eetlepel amandelmelk
  • 1 ei
  • vanille-extract
  • mespuntje zout
  • 2 eetlepels honing/agavesiroop (naar smaak)
  • noten/rozijnen voor erdoor en on top (optioneel). Ik heb gekozen voor rozijnen, fijn gehakte walnoten, fijn gehakte amandelen en een klein beetje gedroogde abrikoos.
Methode
  1. Maal de rolled oats fijn in een keuken-machine
  2. Doe alle drogen ingrediënten in een aparte bak en mix het goed door elkaar
  3. Prak de bananen met een vork totdat er geen klontjes meer in je 'beslag' zitten
  4. Voeg al mixend een ei, de amandelmelk, het vanille-extract en de honing toe
  5. Doe alle droge ingrediënten bij de natte ingrediënten en mix het totdat je een dik, glad beslag hebt
  6. Voeg eventueel noten en rozijnen toe en roer dit met een grote lepel door je beslag
  7. Bedek een cakevorm met bakpapier en doe het beslag in de mal
  8. Zet het bananenbrood in de oven voor ongeveer 45 minuten
  9. Laat de cake 10 minuutjes afkoelen. Enjoy!

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ah, dit ziet er zooo lekker uit!

    ReplyDelete
  2. Ziet er echt heerlijk uit, wil ik wel eens uitproberen!
    Please check out my new fashion inspiration blog: tfmbe.blogspot.com
    Thanks! x

    ReplyDelete