Why these are my favourite superfoods

17:17


 'Doe maar gezond' en 'hashtag healthy' worden de afgelopen jaren steeds populairder. Jongens gaan vaker naar de sportschool voor grotere spieren, meisjes letten meer op hun eten omdat ze slank willen blijven. We worden steeds kritischer naar onszelf en vergelijken ons sneller met anderen. Naar mijn mening mogen we elkaar wel wat minder ophitsen en iets sneller tevreden zijn. Niemand is perfect... Tja, behalve die gephotoshopte modellen op social media natuurlijk. Daar kan ik me nog wel flink over frustreren.
Bij mij gaat het er vooral om dat je tevreden en gelukkig bent met en voor jezelf, niet voor anderen. Superfoods is een subonderwerp van het 'hashtag healthy' waar ik het zojuist over had. Iemand is ermee begonnen, en als een kudde lamme schaapjes sprongen we massaal óók over de dam. Ik heb het idee dat veel mensen niet eens weten wàt ze precies eten, en dat ze het alleen maar eten 'omdat het gezond is'. Ik eet ook wel eens superfoods, omdat ik er voor mezelf voldoening uit haal om gezond te eten. Vandaag deel ik mijn favoriete superfoods met jullie, en vertel ik waarom ze dan zo gezond zijn... Want tja, ik heb persoonlijk niet genoeg aan de argumentering: ik eet het, want het is gezond.

Goji bessen zijn besjes die in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt worden. Het wordt gebruikt ter bescherming van de nieren, de lever, om koorts tegen te gaan, tegen hoest en tegen astmatische klachten.
Wat maakt deze bessen dan zo gezond? Ten eerste bevatten ze wel 18 aminozuren en 21 mineralen. Aminozuren geven de cellen van het lichaam niet alleen structuur, maar zijn ook belangrijk voor het vervoer en de opslag van alle voedingsstoffen. Aminozuren beïnvloeden de functies van organen, klieren pezen of aders en zijn essentieel bij wondgenezing. 
Het lichaam heeft voor zijn bouw verder elke dag een bepaalde hoeveelheid aan mineralen nodig.
Goji bessen bevatten verder een ontstekingsremmer en Germanium, een zeer zeldzaam mineraal ter bestrijding van kanker. Daarnaast bevatten ze meer eiwitten dan tarwe, zijn het de rijkste bron van carotenoïden tot nu toe bekend (Vitamine A), bevatten ze meer Vitamine C dan sinaasappels en als laatste bevatten ze óók nog Vitamine B èn E. Hoezo gezond? De bessen zijn nog lekker ook.

Ook sesamzaad behoort zeker tot mijn favoriete superfoods. Het helpt de lever om afvalstoffen af te voeren, wat weer helpt tegen talloze ziektes. Verder bevat sesamzaad veel mineralen en vitamines als Vitamine B en Vitamine E, en zit het bomvol proteïne en vezels. Als laatste kan sesamzaad ervoor zorgen een aantal ziektes als reuma, astma en kanker te helpen voorkomen.

Lijnzaad staat bekend als gezonde zaadjes voor vogels. Het is echter ook gezond voor de mens! De zaadjes bevatten veel polyfonen, anti-oxidanten die ziektes en aandoeningen helpen voorkomen. Verder is lijnzaad gezond voor de spijsvertering en zitten er veel goede vetten in, die je al snel een 'vol' gevoel geven. Hierdoor ga je minder snacken!
Andere functies van lijnzaad zijn versterking van de nagels, het haar en de huid en een verbetering van de stoelgang.

Deze bessen worden ook wel de Zuid-Amerikaanse Goji bessen genoemd: Inca bessen. Net als Goji bessen zijn deze Inca bessen namelijk rijk aan Vitamines en carotenoïden en bevatten ze een zeldzaam mineraal dat kanker bestrijdt. Verder bevatten ze thiamine, een stof die belangrijk is voor de koolhydraatstofwisseling, en fosfor en calcium voor sterke botten. Daarnaast zijn de bessen ook nog rijk aan eiwitten, de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam. Om niet te vergeten zijn ze lekker!

Het behoort officieel dan wel niet tot de 'superfoods', maar toch wil ik dit ook nog even mentionen. Samen met een bakje yoghurt / oatmeal met mijn favoriete superfoods, drink ik daarbij graag een kopje Chinese groene thee als ontbijt. Aziatische vrouwen drinken niet zomaar al jarenlang groene thee; ze hebben daar een aantal goede redenen voor. Groene thee verbetert namelijk de darmwerking, zorgt voor een mooiere huid, een betere weerstand tegen infecties, vermindert stress, werkt tegen gewrichtsklachten en heeft een gunstig effect op bloedstolling. Let op, de kwaliteit van de theeblaadjes heeft echter wel effect op hun werking. Zo drink ik graag groene thee van Dille en Kamille, omdat ik weet dat de kwaliteit hiervan vaak erg goed is! Ah, ik hou zo erg van Mao Feng thee. C'est delicieux.

Dit waren mijn favoriete superfoods, hopelijk heb je er wat aan gehad. Eet jij ook weleens superfoods? Laat het me weten, ik ben erg benieuwd!


You Might Also Like

5 reacties

  1. Ik probeer samen met mijn ouders ook steeds gezonder te eten, zelf hou ik sowieso niet veel van junk food.

    ReplyDelete
  2. Heel interessant artikel! Ik denk dat ik die Goji-bessen ook maar eens moet proberen...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel! Zeker doen, ze zijn lekker en dus heel goed voor je :)

      Delete
  3. Ik heb nog niet zoveel superfood geprobeerd, maar inca bessen wil ik wel proberen!

    ReplyDelete
  4. Ik heb nog geen superfood geprobeerd, maar na dit artikel wil ik het zeker gaan proberen!
    Liefs Iep

    ReplyDelete