Recipe: Oreo cupcakes (blog-birthday!)

06:31

Draaien, dippen, likken, opeten! Wie kent de reclame niet? Persoonlijk eet ik mijn Oreo's eigenlijk nóóit zo, maar dat even terzijde. Who doesn't love Oreo's? Als jij net zo'n grote Oreo-fan bent als ik, zijn deze cupcakes echt perfect om te maken. Op dit moment staan mijn geliefde Oreo-cupcakes te wachten in de keuken (al heb ik er gisteren stiekem al eentje geproefd), want mijn blog bestaat vandaag precies 2 jaar! Tijd voor een klein feestje dus... Inclusief een nieuw recept op mijn blog.

Ingrediënten (voor 12 cupcakes)

Voor de cupcakes...
  • 125 gram meel
  • 125 gram kristalzuiker
  • 125 gram ongezouten boter, op kamertemperatuur
  • 1 theelepel vanillesuiker
  • een snufje zout
  • 2 eieren
  • 1 eetlepel melk
  •  6 geplette/gecrunchte Oreo's (ik heb ze bijvoorbeeld in het zakje gelaten en de koekjes geplet met een deegroller)

Voor de topping...
  • 125 gram ongezouten boter, niet persé op kamertemperatuur
  • 125 gram poedersuiker
  • een snufje vanillesuiker
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 1 à 2 geplette/gecrunchte Oreo's, naar eigen voorkeur
Aan de bak!

Het beslag
Verwarm eerst de oven voor op 170 graden Celsius. Doe dan de boter in stukjes in een kom en voeg tijdens het mixen beetje bij beetje de suiker toe. Mix, totdat er een luchtige massa ontstaat. Voeg daarna één voor één de eieren toe. Vervolgens doe je beetje bij beetje het meel je bij beslag, blijf mixen. Wanneer het een gladde massa is, voeg je de melk, de vanillesuiker en een snufje zout toe. Als laatste mix je de gecrunchte Oreo's door je beslag.
Vul 12 cake-vormpjes met je beslag, and you're ready to go! De cakejes moeten 20 tot 25 minuten in de oven. Ondertussen kan je werken aan de topping.

De botercrème
Doe de boter in stukjes in een kom en begin met mixen. Voeg beetje bij beetje de poedersuiker toe. Zodra je een luchtige massa hebt, is het goed. Voeg vervolgens de vanillesuiker en het cacaopoeder toe, blijf mixen. Tip: is het mixen moeilijk, voeg dan een eetlepel warm water toe aan je botercrème.
Doe als laatste je gecrunchte Oreo's bij de crème. Je kan ze er grof doorheen roeren, of ze juist compleet in de botercrème verwerken, zoals ik gedaan heb.
Doe je topping in een spuitzak en leg het even in de koelkast. Vergeet je dit, dan is de botercrème te zacht en is het moeilijker om je cupcakes er professioneel mee te versieren (kuch, deze fout heb ik dus gemaakt...).

Eenmaal uit de oven...
... is het belangrijk dat je je cupcakes even laat afkoelen, voordat je de topping erop doet. Na het toevoegen van de topping kan je de cakejes eventueel nog extra versieren.
Eet smakelijk! Ben je nou van plan om deze cupcakes ook te maken? Laat het me weten via mijn blog of via Instagram (@isabella.dams).

You Might Also Like

11 reacties

  1. Mjum, die zien er goed uit! Ennuh, een fijne blog-verjaardag! Nog vele jaartjes ;) X!

    ReplyDelete
  2. Dat ziet er lekker uit, gefeliciteerd met je blog verjaardag !

    ReplyDelete
  3. ziet er heerlijk uit en gefeliciteerd!

    ReplyDelete
  4. Ah dit ziet echt té lekker uit! Gefeliciteerd trouwens met de 2 jaar, wat leuk!

    ReplyDelete
  5. Mmm zien er heerlijk uit! Gefeliciteerd met je blog verjaardag!
    Groetjes Sabrina

    ReplyDelete
  6. Jum, ziet er heerlijk uit! En inderdaad, wie houdt er niet van Oreo's? Nog GEFELICITEEEERD met je blog! 2 jaar is echt superlang!

    ReplyDelete
  7. Gefeliciteerd met je 2 jarige blog anniversary :D En de cupcakes zien er heerlijk uit! Ik ga deze post opslaan om later de cupcakes zelf nog eens te maken :)

    ReplyDelete
  8. Wat leuk dat je blog vandaag 2 jaar bestaat! Hopelijk komen er nog vele jaren bij! De foto's zien er zo leuk en feestelijk uit! Ik heb al zin om een feestje te bouwen. Ik heb deze oreo cupcakes al eens gekregen van een vriend van mij. Die had hij zelf ook gemaakt (of toch laten maken door zijn zusje). Maar het recept wou die nooit geven. Hoera dat jij dit recept online zet! Liefs, X

    ReplyDelete
  9. Aah wat zien die er verrukkelijk uit zeg, jammer dat ik niet zo'n held ben in de keuken... En gefeliciteerd met je blogverjaardag, hopelijk volgen er nog heel veel jaartjes! :)
    X Emma

    ReplyDelete
  10. Gefeliciteerd met je blog verjaardag! En ziet er overheerlijk uit<3

    ReplyDelete
  11. Wat zien deze er heerlijk uit zeg! x

    ReplyDelete