(talking about) Writing music...

07:00

Toen ik achter mijn laptop ging zitten, diep in gedachten verzonken omdat ik ten einde raad was over wat ik nú weer eens met jullie zou gaan delen (de welbekende blogger-struggles, jullie zijn er vast wel bekend mee), bedacht ik me dat ik het nog nooit heb gehad over 'ik en muziek schrijven'. Terwijl nou ja, een groot deel van mijn leven bestaat toch eigenlijk wel daaruit. Een tijdje zat ik te twijfelen of ik het nu wel of niet moest doen, maar aangezien je dit nu aan het lezen bent; de knoop is dus doorgehakt. Als je het niks interesseert, helemaal prima, ik begrijp je volkomen. Als het je wel interesseert *high-five* klik dan maar snel op 'read more' ;)

'I feel like I'm falling, far away from you,
 But your pretty eyes, they save me, bring me back to the truth.
  I've tried to keep myself away from it, but I just can't deny
   that I'm falling back in love again,
    and you're the reason why.'
Aldus het eerste couplet van een liedje dat ik schreef toen ik laatst heel gewoon op mijn kamer zat. Je mag me gerust bekritiseren op mijn Engels, hoor. Maar het kwam gewoon, en om die rede hou ik de tekst dan liever zoals hij zó snel op papier verscheen. Want in maar liefst een half uur was het liedje af, ik dacht er nauwelijks bij na. Het moest en het zou er komen: tekst, melodie, punt. Klaar! Alsof mijn pen uit zichzelf schreef en mijn vingers al van te voren wisten welke pianotoetsen ze moesten aanslaan (Of eigenlijk keyboardtoetsen. Maar piano klinkt zo veel beter.) Hoe? Wat? Waarom? Ik heb echt geen flauw idee. Kennelijk heb ik als persoon ergens de drang dingen te verwerken in muziek die er verwerkt moeten worden... Tja, ik heb me er maar bij neergelegd. 
Op de basisschool was ik al bezig met muziek schrijven. Ik heb een aantal keer geprobeerd een liedje te schrijven voor het Junior Song Festival, toentertijd mijn visie van ultieme fame, maar ik was te koppig en wilde alleen maar liedjes schrijven in het Engels. En ja, daar kom je niet ver mee als een van de belangrijkste regels is dat je liedje in het NEDERLANDS moet zijn. En dan nog iets, je kan je wellicht wel voorstellen dat de teksten van die liedjes niet veel soeps zijn. Je kan dan ook niet van een elfjarige verwachten dat ze subliem Engels spreekt. In elk geval was het muziek schrijven begonnen. Al was het geen geweldige start. 

En toen was daar de middelbare school. Ik leerde voor het eerst ècht Engels en hallelujah, mijn liedjes verbeterden. Ik moet toegeven dat ik wel een ontzettend goede zanglerares had die me zo nodig hielp mijn taalfoutjes uit de teksten te vissen, ook dat heeft een aardig steentje bijgedragen aan de kwaliteitsverbetering van mijn muziek. Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik Pretty Little Liar schreef (ja ik weet het, ook de naam van de wel bekende serie. Dat hoor ik vaak, haha!) Voor het eerst was ik er zeker van dat 'het misschien wat was', en maakte de buitenwereld door middel van een Muziekavond op school kennis met een van mijn liedjes. Een grote stap, ik was doodsbang dat het publiek het niks zou gaan vinden. Maar... ik kreeg een lading aan positieve reacties, wat een enorme opluchting was. Nieuwe liedjes en optredens volgden. En daar ik zit er nog steeds midden in.

You Might Also Like

10 reacties

  1. Je schrijfstijl vind ik heel mooi! Leuk om te lezen:)

    ReplyDelete
  2. Hele mooie foto's en super gaaf dat je zo met muziek en teksten schrijven bezig bent!

    ReplyDelete
  3. Ontzettend gaaf dat je zo met je eigen liedjes schrijven bezig bent en de foto's zijn prachtig! Liefs,

    ReplyDelete
  4. Wat leuk wat je dit doet zeg :) Prachtige foto's ook. Liefs

    ReplyDelete
  5. Wat een mooie foto's! Erg leuk dat je daar mee bezig bent :) x

    ReplyDelete
  6. leuk zeg! Nu ben ik wel benieuwd naar de melodie bij je stukje tekst!! :)

    ReplyDelete
  7. wat ontzettend leuk en knap.! ♥ ben erg benieuwd naar het complete liedje (inclusief audio) xx

    ReplyDelete
  8. Oh wat een mooie tekst zeg! Ben benieuwd naar de melodie :) En god ik weet ook nog hoe ik vroeger Engels sprak...

    ReplyDelete
  9. Mooie foto's! Ik ben ook gek op muziek. Ben benieuwd naar je nummer!

    ReplyDelete